Hopp rett ned til innholdet

Creative Gaming: Spillutvikling

Elsker du dataspill? Vil du prøve deg som spillutvikler? På Creative Gaming: Spillutvikling vil du bli bedre rustet til å forstå alle sidene ved spill, bl.a. spilldesign, cosplay, conventions, og Let’s Plays. Tur til Spillexpo, Dreamhack, og Berlin.

Creative Gaming er mer enn bare spilling. Du blir rustet til å se alle sidene spill har å by på, og gjennom forskjellige temaer og spilling vil du lære spilldesign, programmering, estetikk, spillhistorie og gamingkultur.

Linja passer for deg som elsker spill, vil ha en karriere i gaming, eller bare lære mer om spill og spillutvikling.

Fra spiller til Utvikler

Året er delt inn i fire temaer, Arkade & Kompositt Spill, Spill i 3 Dimensjoner, MMO & RPG, og Spill Idag.

Arkade & Kompositt Spill
I det første temaet ser vi på hvordan spill ble et stort kulturelt fenomen. Vi lærer oss å lage 2D spill i Unity, samt hvordan tegne pixel art.

Spill i 3 Dimensjoner
Mot jul ser vi på level design og spill flyt, vi tar i bruk Blender og utvikler våres egene spill i 3D. I tillegg reiser vi på SpillExpo for å teste norske spill og oppleve spillkultur.

MMO & RPG
Etter jul tar vi for oss de største og mest spennende utfordringene, Online spill og AAA. Gjennom design og dokumentasjon lærer vi oss å designe spill på et profesjonelt nivå. Vi besøker industrien og reiser på tur til en Europeisk Storby.

Spill Idag
Helt til slutt retter vi fokus mot dagens spill landskap, og hvordan vi kan være en del av dette. Vi jobber med Mobilspill og du får være med å lansere spillet ditt på Google Play.

Ditt beste år

Som student får du mulighet til å bestemme hva du vil lære, jobbe i ditt tempo, og samarbeide med andre på ditt nivå. Det er ingen forhåndskrav for å begynne på linja, men det forventes at du ønsker å lære mest mulig. I linjefagstimene får du veiledning, undervisning i spillutvikling, og muligheten til å lage spillet ditt.

Etter ett år på Creative Gaming kan du jobbe med spill, studere spillutvikling på bachelor eller fagskole nivå, eller søke et år med fordypning i spill. Du får også hjelp til å søke videre studier som passer akkurat for det du vil jobbe med.

 

Lurer du på noe rundt søkeprosessen? Les om dette her.

Hva lærer jeg på Creative Gaming: Spillutvikling?

Som student har du stor påvirkningskraft på hva undervisningen og skoleåret ditt skal inneholde. Ingen skoleår er like, men vi skal iallfall innom dette:

Spillutvikling i 2D og 3D.

  • Gjennom undervisning og prosjektarbeid lærer du å utvikle 2D og 3D spill i forskjellige sjangere.

Unity Engine.

  • En populær spillmotor som brukes til å lage og kjøre spill.
  • Motoren er brukt av blant annet Cities Skylines, Hearthstone, og Pokemon GO.

Spillprogrammering i C#.

  • Et objekt orientert programmeringsspråk som brukes i Unity Engine.

Aseprite & Pixel Art.

  • Pixel Art er en kunstform hvor hver pixel er tydelig, ofte assosiert med 8-bit og 16-bit spill.
  • Aseptrite er et program som lar oss lettere tegne Pixel Art.

Blender.

  • Populært program som lar oss jobbe med 3D grafikk.
  • Brukt til å lage animasjon, visuelle effekter, kunst, og mer

Spillhistorie & Spillkultur.

  • I undervisning tar vi for oss den historiske og kulturelle påvirkningen temaet har.
  • Dette gir en dypere forståelse av hvor spill kommer ifra og hjelper oss med å lage nye og spennende spill.

Utgivelse av ditt spill.

  • Gjennom året utgir du prosjektene dine på Itch.io. På slutten av året lager du ett spill som skal ut på Google Play og App Store.

Vi forventer kun én ting: At du ELSKER dataspill, og at du er villig til å bruke tid dette året på å lære deg masse om favoritthobbyen din!

Studietur

Dagstur: Spillexpo Lillestrøm
På høsten tar vi toget inn til Lillestrøm og blir med på Norges største spillmesse sammen med Tegneserie & Illustrasjon, og heier frem Cosplay Unleashed. Dette er en dag med fine opplevelser og møter med hva som rører seg i det norske spillmiljøet. På slutten av dagen samles vi og spiser pizza før vi reiser tilbake til skolen.

Dagstur: Oslo Besøk
På våren tar vi toget til Oslo og besøker spillindustrien. Vi har tidligere besøkt Funcom (Conan Exiles & Dune: Spice Wars), Krillbite (Mosaic & Fruitbus), Hyper Games (Snufkin-Melody of Moominvalley & Mørkeredd), og Megapop (Trolls vs Vikings 2 & Kuub). Vi besøker også Høyskolen- og Fagskolen Kristiania, og avslutter dagen med middag på Egon.

Studietur: Europeisk Storby
I løpet av en uke på våren reiser vi kollektivt til en storby i Europa. Der besøker vi spillselskaper, opplever spillkultur, får kjenne på europeisk storbyliv, og henter inspirasjon til vårt neste spillprosjekt.

Studentarbeid

Sjekk ut hva tidligere elever har laget. https://buskerudfhs.itch.io/

Halvårskurs

Linjen tilbyr høstkurs og vårkurs.

Studieturen på denne linja gjennomføres på våren.

 

På våren tar linja en dagstur til Oslo: 

Da besøker vi spillindustrien i Oslo. Her har vi tidligere besøkt Funcom (Conan Exiles & Dune: Spice Wars), Krillbite (Mosaic & Fruitbus), Hyper Games (Snufkin-Melody of Moominvalley & Mørkeredd) og Megapop (Trolls vs Vikings 2 & Kuub).     

I tillegg besøker vi både Fagskole og Høyskolen i Kristiania og får et innblikk i utdanningsmulighetene innenfor spill. 

Kontakt oss

Har du spørsmål? Du er velkommen til å kontakte oss på spilldesign@buskerud.fhs.no

Bilde av ansatt
Lærer Creative Gaming: Spillutvikling

Adrian Haga

Adrian er utdannet spillutvikler ved Fagskolen Kristiania. Han har hatt en interesse for spill hele livet, og har dedikert mye tid til denne hobbyen. Han startet å jobbe med spill i 2018, og har vunnet Ung Spill Vest-prisen og gitt ut spillet Lys på Google Play. Adrian var selv student ved Sunnhordland Folkehøgskole. Han er født i 1995 og bor i Oslo.

Lurer du på noe?

Buskerud Folkehøgskole
Kongsbergveien 797
3322 Fiskum

eller send oss en e-post

Kontakt oss
GDPR